سلام بصیر

سلام بصیر
طبقه بندی موضوعی
شنبه, ۹ خرداد ۱۳۹۴، ۰۴:۲۹ ب.ظ

لباس عروس هایی که حیا را می برند

در قرن پانزدهم زمانی که شاهزاده مارگارت در انگلستان ازدواج کرد، لباس او به حدی سنگین بود که نمی توانست حرکت کند و به کمک دو نفر به کلیسا برده شد…




در سرتاسر تاریخ، زنان همواره تلاش می کردند تا لباس عروس خاصی داشته باشند که با موقعیت، فضای جشن و شادی متناسب باشد و باعث شود تا عروس زیبا را، زیباتر از آنچه هست، نشان بدهد و عروسی که چندان زیبا نیست، حداقل عالی و با شکوه به نظر برسد.


لباس عروس، نشانه ای از ملیت

 

در قرون وسطی، ازدواج بیشتر از پیوند میان دو نفر اهمیت داشت. در بسیاری موارد اتحاد و پیوند بین دو خانواده، دو تجارت، حرفه و حتی اتحاد بین دو کشور به شمار می آمد. بنابراین عروس باید به شکلی لباس می پوشید که به بهترین نحو معرف خانواده او باشد؛ لباس او تنها معرف شخص او نبود.



در آن زمان ازدواج های سلطنتی دارای اهمیت سیاسی بسیاری بود و برای ایجاد اتحاد و پیمانی محکم بین دو کشور انجام می شد، بنابراین لازم بود تا عروس جوان، عالی و باشکوه به نظر برسد تا اعتبار و حیثیت کشور خود را تقویت کند و با نشان دادن ثروت و توانگری ملت خود، بر کشور داماد تاثیر بگذارد.

خانواده های سلطنتی و ثروتمند از عالی ترین پارچه هایی که ممکن بود، استفاده می کردند و گران ترین پارچه ها از قبیل مخمل، ابریشم و حریر گلدار، اطلس، خز و پارچه های بافته شده از نخ های طلا و نقره را به کار می بردند. در آن زمان پارچه ها با دست ریسیده می شد، بافته می شد و خشک می شد، و در نتیجه استفاده اقتصادی و صرفه جویانه از پارچه معمول بود. اما آن ها دامن ها را به شکل جمع، بزرگ و پف کرده درست می کردند، طول آستین ها تا زمین ادامه داشت و دنباله دامن در پشت لباس به طول چند متر کشیده می شد.

رنگ های استفاده شده هم، گرانبها و با شکوه بود؛ تنها افراد ثروتمند قادر بودند رنگ های گران قیمتی همچون قرمز، ارغوانی و مشکی را تهیه کنند، زیرا این رنگ ها بسیار سخت تر از رنگ های گیاهی طبیعی به دست می آمد. علاوه براین، لباس عروس با جواهرات قیمتی از قبیل الماس، یاقوت سرخ، یاقوت کبود، زمرد و مروارید تزئین می شد. بنابراین عروس در لباس خود در برابر تابش آفتاب می درخشید. گاهی اوقات لباس عروس چنان با جواهرات پوشیده می شد، که پارچه لباس در زیر آن ها پنهان می شد؛ در قرن پانزدهم زمانی که شاهزاده مارگارت در انگلستان ازدواج کرد، لباس او به حدی سنگین بود که نمی توانست حرکت کند و به کمک دو نفر به کلیسا برده شد!



رسم پوشیدن لباس عروس به رنگ سفید به دوران ملکه ویکتوریا برمی گردد. پیش از آن عروس ها، بسته به موقعیت اجتماعی خود، انواع متنوعی از رنگ ها و مدل ها را برای لباس عروس انتخاب می کردند. در آن روزگار رنگ سفید نشانه پاکی و عفت نبود، بلکه رنگ آبی دارای این معنا بود. در حقیقت بسیاری از زنان به همین دلیل رنگ آبی را برای لباس عروسی خود انتخاب می کردند. از طرفی رنگ سفید نشانه ثروت و توانگری بود.


تاثیر جنگ جهانی بر لباس عروس

مدها و مدل های لباس در دوره ادوارد هفتم، روز به روز تجملی تر و پرخرج تر می شد، تا با آغاز فاجعه جنگ جهانی اول، این روند متوقف شد و سبک لباس ها ساده تر شد. همچنین با انعکاس تغییر نقش زنان در جامعه، دامن لباس ها کوتاه تر شد. کوکو شانلنیروی، قدرتمندی در تغییر فشن زنان بود و نخستین کسی بود که در دهه ۱۹۲۰، رسما لباس عروس کوتاه را معرفی کرد. این لباس، پیراهن سفیدی تا زانو بود با یک دنباله بلند. این مدل پیراهن به عنوان مدل جهانی و همگانی لباس عروس مورد توجه قرار گرفت و این آغازی برای مد شدن لباس های عروس، به سبک امروزی بود.



پس از جنگ جهانی، یک دوره پر رونق و مرفه آغاز شد و این موضوع در لباس های عروسی هم منعکس شد. لباس های عروسی به صورت سفید، بلند و کاملا رسمی، مجددا رایج شد و به مد بازگشت. رنگ مایه های سفید مانند کرم، زرد بسیار کم رنگ و عاجی رنگ، همگی به عنوان رنگ لباس عروس قابل قبول بود؛ در حالی که رنگ های روشنی از قبیل آبی، سبز یا صورتی کمتر استفاده می شد؛ ازدواج در لباس سیاه رنگ، نشانه بدبختی و بخت بد محسوب می شد.


لباس عروس در قرن جدید

مرکز توجه لباس های عروس از دهه ۱۹۵۰ تغییر کرد. امروزه بیشتر ازهمه، تاکید بر روی شخصیت خود عروس است. در حال حاضر عروس ها می توانند تقریبا از هر مدل و سبک لباسی برای مراسم ازدواج خود استفاده کنند، یک پیراهن طراحی شده بسیار تزئین شده و مجلل یا حتی یک پیراهن ساده غیر رسمی. هر سبکی که عروس انتخاب کند تا زیباتر به نظر برسد، قابل قبول است.



بنابراین با توجه به آنچه گفته شد در همه دوران ها  انتخاب لباس عروس یکی از مسائلی است که ذهن خانم ها را به خود مشغول می کند. چرا که همه زنان دوست دارند در شب عروسی شان زیباتر از همیشه در جمع مهمان ها به نظر برسند.

برای رسیدن به این خواسته، از مدت ها قبل از مراسم عروسی به این موضوع فکر می کنند و در جست وجوی مدل های متنوع هستند تا بتوانند بهترین گزینه را انتخاب کنند. اما مسئله اصلی از همین جا شروع می شود. لباس مناسب چه لباسی است؟ آیا همین که از مدلی خوششان بیاید کافی است تا آن را به تن کنند؟ پاسخ این سوال منفی است. لباسی که آن ها می پوشند باید نمادی از عقاید، باورها و ارزش های خود وخانواده شان باشد.

در همه جوامع از دختری که به سن ازدواج می رسد انتظار می رود تا نجابت و حیای بیشتری داشته باشد. نجابت و حیا در کنار رفتار ظریف دخترانه جذابیت او را دو چندان می کند. اما نقطه اوج این حیا و نجابت در شب عروسی و نوع پوشش و رفتار عروس نمایان می شود. چرا که در این شب عروس همانند یک نگین درخشان در مجلس می درخشد. اگر محجوبانه رفتار کند، به عنوان عروسی نجیب در خاطره ها می ماند و اگر رفتاری خارج از شأن و منزلتش انجام دهد تا آخر عمر همه او را به چشم فردی سبک، ارزیابی می کنند.

یکی از مهم ترین معیارهایی که در شب عروسی، وقار و متانت عروس با آن سنجیده می شود پوشش و لباس اوست. بنابراین لباس عروس از چند جهت دارای اهمیت است:

*لباس خاص شب عروسی است و تنها در آن شب و برای یک بار پوشیده می شود.

*نشانه باورها، اعتقادات و ارزش های عروس و خانواده اش است.

*به سلیقه خود عروس انتخاب می شود.

معمولا افرادی که در خانواده مذهبی بزرگ شده اند، سعی می کنند در انتخاب خود موازین اسلامی را رعایت کنند و به دنبال لباس هایی باشند که زیاد با عرف جامعه مغایر نباشد. اما نکته همین جاست که پیدا کردن لباسی که با معیار های آن ها سازگار باشد کمی مشکل شده است چرا که عرف جامعه به سمتی می رود که دیگر لباس پوشیده، برای عروس خانم ها معنا ندارد و از نظرشان هرچه لباس بازتر باشد شیک تر است.

تمام صفحات اینترنت، مجلات و مزون های لباس پر از مدل های لباس عروس است که در سبک و سیاق مختلف به مخاطبان عرضه می شود. اما سوال اینجاست که این لباس ها که اغلب تولید کشورهای غربی هستند چه اندازه با فرهنگ ما سازگارند؟

متأسفانه در دهه های اخیر شاهد مد شدن لباس عروس هایی هستیم که نجابت و حیای زیبای عروس ایرانی را از او گرفته و  او را وادار کرده است تا به بهانه یک شب زیبا بودن خودش را نیمه عریان در مقابل دیگران به نمایش بگذارد. لباس هایی که جز برهنگی نسبی عروس هایمان هزینه های سنگینی را نیز برای دامادها به همراه داشته است.

این اتفاقات در حالی رخ می داد که اشراف زادگان و افراد خاص کشورها اجازه نداشته و ندارند که از لباس های باز در مجالس عروسی خود استفاده کنند. در ادامه به برخی از این افراد اشاره خواهیم کرد:

 

۱- ملکه ویکتوریایاالکساندرینا ویکتوریا، ملکه بریتانیای کبیر و ایرلند




- آن الیزابت آلیس لوئیز تنها دختر ملکهالیزابت دوم



۳- پرنسس دایانا، همسرپرنس چارلز (ولیعهد انگلستان)




 ۴- شاهزاده گریس، همسر رینیه سوم (شاهزاده موناکو)



خوشبختانه در چند سال گذشته و با شروع موج عفاف گرایی در غرب لباس های عروس پوشیده نیز طراحی و تولید شده است. لباس هایی که در کنار زیبایی و نجابت، حیای گمشده عروس ها را به آن ها بر می گرداند.

سوال: از نظر شرعی پوشیدن لباس باز در مجالسی که نامحرم در آن نیست اشکالی ندارد. پس چرا بر روی پوشیدن لباس عروس پوشیده تأکید می شود؟

پاسخ: از نظر شرعی پوشیدن لباس باز در مقابل زنان مشکلی ندارد. اما لباس پوشیده در مراسم عروسی به عروس خانم ها به دلایل زیر توصیه می شود و  این مسأله به تقوی نزدیک تر است.

*ممکن است مهمان بیمار دلی باشد که از زیبایی عروس که در آن شب می درخشد لذت ببرد.

* کودک ممیزی در مهمانی حضور داشته باشد که با دیدن عروس دچار آسیب شود.

*یکی از مهمانان از دیدن عروس در آن لباس آنقدر به وجد بیاید که تمام آنچه را دیده برای مرد نامحرمی تعریف کند.

آنچه در بالا بیان شد به این معنا نیست که عروس خانم با پیراهن های یقه بسته و آستین بلند در مراسمش حاضر شود، بلکه توصیه ما این است که لباش را کمی پوشیده تر انتخاب کند. به طوری که در شب عروسی اش هم خاص باشد و هم نجابت خود را مقابل همه به نمایش بگذارد. البته همه موارد گفته شده از باب پیشنهاد است و در نهایت این خود عروس خانم است که باید تصمیم بگیرد که در خاص ترین شب عروسی اش چه لباسی بپوشد.

 

کاری از گروه دین و فرهنگ باحجاب

نظرات  (۲)

۰۹ خرداد ۹۴ ، ۱۶:۴۰ افسر ولایی مهدی(عج)
پاسخ:
سلام بصیر


۰۹ خرداد ۹۴ ، ۱۶:۴۰ رژیم لاغری
جالب بود
پاسخ:
سلام بصیر

نظر لطف شماست

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">